Nepal-Lukla Airport

Lotnisko zostało zbudowane w 1964 roku pod nadzorem samego Edmunda Hillary’ego który kilka lat wcześniej zdobył, jako pierwszy człowiek w historii, wraz z Szerpą Tenzingiem Norgayem, szczyt Mount Everest (8848 m). Po śmierci ostatniego z nich czyli w roku 2008 lotnisko zostało przemianowane na ich cześć i od tej pory zwane jest Lotniskiem Tenzing -Hillary Airport Lukla. 

Przez cały czas lotnisko przyczyniało się znacznie w rozwój trudno dostępnego regionu i praktycznie wszystko z czym przyjdzie nam się zetknąć w czasie trekingu znalazło się tam właśnie za sprawą tragarzy niosących to wszystko na własnych barkach właśnie z lotniska w Lukli. Do dnia dzisiejszego w zasadzie jest jedyna alternatywa jeśli chodzi o nieustanne dostarczanie towarów z Katmandu oraz najpopularniejszą, najszybszą i najprostszą formą dla turystów chcących odbyć treking i zobaczyć Mount Everest. 

Bez problemu można znaleźć informacje o lotnisku w Lulki z łatką najniebezpieczniejszego lotniska na świecie a wpływ na to ma niewątpliwie specyficznie krótki pas startowy. Dlatego lotnisko nie jest przeznaczone dla każdego samolotu. Znajduje się tam tylko jeden pas i to zaledwie o długości 460 metrów i szerokości 20 metrów. To sprawia że moją tam lądować tylko samoloty stacjonarne o krótkich startach i lądowaniach ale przy dobrej pogodzie samoloty w ciągu jednego dnia są w stanie przetransportować z Katmandu nawet do kilkuset ludzi. Sam pas startowy jest pochylony do góry żeby chociaż tak zniwelować krótki pas. Zaś start samolotu wygląda jak „bilet w jedną stronę” jak już zacznie startować to już nie ma możliwości rezygnacji z tego manewru i albo wzniesie się w powietrze albo runie w dół zbocza.

Kluczową sprawą jest pogoda. Jak to bywa w himalajach jest ona tam bardzo nieprzewidywalna i gwałtowna a do tego dochodzi fakt że lotnisko znajduje się na wysokości 2860 m.n.p.m. przez co niejednokrotnie bywały sytuacje kiedy samolot startował w Katmandu z potwierdzeniem że w Lukli pogoda jest sprzyjająca a po 40 minutowym locie okazywało się że warunki zmienił się na tyle że lądowanie jest niemożliwe i samolot musiał wrócić do Katmandu. 

Mimo wielu procedurom zapobiegających ewentualnym wypadkom wciąż one się zdarzają. Jeden z najbardziej dramatycznych miał miejsce w 2008 roku gdzie samolot uderzył w zbocze góry kilka metrów poniżej startu pasa startowego. Wszystkich 16 pasażerów i dwóch z trzech członków załogi zginęło a jedyną ocalałą osobą był Pilot. Niestety lista wypadków jakie wydarzyła się na Lukli jest dłuższa i niemal każda jest okupiona ofiarami. 

DEATH PLUNGE: CCTV footage shows how Goma Air’s plane misses the runway and crashes.

Opublikowany przez The Kathmandu Post Środa, 7 czerwca 2017

Materiał dobitnie pokazujący jak niewiele tam brakuje do tragedii. Źródło nagrania: The Kathmandu Post (Facebook)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »